Volg de bouw van onze nieuwe school!!!

zondag 11 oktober 2015

thema Rikki

Korneel zat met een boekje in de kring toen we maandag ochtend binnen kwamen. Welk boekje was dat? Het was Rikki! Een heel leuk verhaaltje over een konijn dat er net ietsje anders uit ziet dan alle andere konijntjes. Maar dat is niet erg! Hoe we er ook uitzien, we zijn lief voor elkaar, helpen elkaar en zeggen geen gemene dingen tegen elkaar.

Korneel had ook een spelletje meegebracht. Een wortelspel. We moesten met de dobbelsteen gooien en dan heel goed de worteltjes tellen. We mochten dan 'evenveel' nemen. Sommige kleuters konden zelfs al 'ééntje meer'. het was een leuk spel dat de kleuters eerst met de juf speelden en daarna ook nog samen met hun vriendjes konden spelen.
natuurlijk maakten we ook nog enkele knutselwerkjes. Een groot groepswerk waarvoor iedereen een Rikki of Anni mocht kleven met snippers, wie graag een boom schilderde mocht dat ook doen. Nog andere kleuters zorgden voor een mooie achtergrond. uiteindelijk werd het een prachtig groepswerk! We willen hiermee laten zien dat wij allemaal vriendjes zijn!





 We speelden de Rikki lotto. Dat was heel leuk. De kinderen herkenden de prenten uit het boek en begonnen soms zelfs een beetje het verhaal na te vertellen.


 Er waren ook rikki prenten op de lichtbak. Die mochten de kleuters inkleuren als ze wilden.
 En er waren Rikki vingerpopjes. Daar mochten de kleuters nieuwe verhaaltjes mee verzinnen of de voorgelezen verhaaltjes mee navertellen.


Op een ochtend kwamen de kleuters binnen en zagen ze Korneel weer op mijn stoel zitten. Deze keer had hij allemaal kaartjes vast. Rode kaartjes en groene kaartjes. Wat was dat nu weer?!
Korneel legde alles heel rustig uit. Het groene kaartje was voor alles wat hij wel wil. Wat hij leuk vindt. Dingen die je van hem mag doen. Hij vindt het bijvoorbeeld leuk dat we naar hem luisteren als hij iets te vertellen heeft. Of hij vindt het leuk wanneer we vriendjes van hem willen zijn. Of wanneer we hem iets vertellen over wat we beleven in de klas of thuis... Hij had ook nog rode kaartjes bij. Rood licht wil zeggen 'stop'. Dat is bij het rode kaartje net hetzelfde vertelde hij ons. Het rode kaartje staat voor NEE. Dat wil ik niet! Dat mag je niet doen, dat vind ik niet leuk! Daarmee moet je ophouden! Hij vertelde ons dingen die hij niet leuk vindt. Zoals bijvoorbeeld scheldwoorden gebruiken. Of lelijke dingen zeggen tegen hem, of tegen iemand anders... Hij vindt lawaai ook niet leuk! Of wanneer iemand hem pijn doet, of met hem lacht omdat hij iets nog niet zo goed kan... 
Daarna wou hij dat ik alle kleuters een groen en een rood kaartje gaf. Dat deed ik. Ik moest dan allerlei situaties opnoemen. De kleuters moesten dan een kaartje in de lucht steken. Groen als ze het leuk vonden, rood als ze het niet leuk vonden. Soms waren de meningen verdeeld en zag ik zowel groen als rood, op andere momenten zag ik bij iedereen groen, of bij iedereen rood. 
We hebben van Korneel geleerd dat we soms best nee mogen zeggen. Dat we mogen opkomen voor onze eigen mening, maar dan zonder anderen te kwetsen. We kunnen allemaal samen spelen maar dat wil niet zeggen dat we allemaal beste vriendjes moeten zijn. We gaan respectvol met elkaar om, mogen onze mening geven en tonen begrip en acceptatie voor de meningen van anderen. Het zal nog wat oefening vragen maar ik hoop dat onze kleuters op de gepaste manier met elkaar en met probleempjes en struikelblokken leren omgaan... 


We luisterden ook naar het verhaal van Rikki durft! Daarna probeerden de kleuters de prenten van het verhaal in de juiste volgorde te leggen. Dat was soms een beetje moeilijk maar met het boek bij de hand lukte het bij bijna iedereen. We speelden ook met schaduwen en zochten het juiste konijn bij de juiste schaduw.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten